Oslo, Bergen, Stavanger en Baarlo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu Oslo, Bergen, Stavanger en Baarlo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu

Oslo, Bergen, Stavanger en Baarlo

Blijf op de hoogte en volg Robin

30 Mei 2017 | Noorwegen, Oslo

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels al een paar dagen terug in het zonnige zuiden, maar jullie hadden nog een verslag van me goed, dus bij deze:

De week nadat Isa en Anouk langs waren geweest heb ik vooral studerend met Sky op de uni doorgebracht. Gelukkig is mijn eerste tentamen wel binnen! Het weekend van 13 juni stond in het teken van ons take-home examen. Het hoogtepunt van het weekend was het Songfestival-feest bij Amatoren, wat gelukkig wel erg gezellig was. Maandag 15-05 hebben Sky, Clémence en ik ons take-home examen ingeleverd en begon voor mij mijn zomervakantie! Helaas was van zomer weinig te merken, het heeft namelijk de hele dag geregend.

Dinsdag had ik afgesproken met Gaby uit Canada, helaas voor de laatste keer. Aangezien het weer de hele dag regende zijn we maar naar Oslo's grootste winkelcentrum gegaan en hebben daar een beetje rondgewandeld en geluncht. Het was erg jammer om afscheid te nemen.

Woensdag 17-05 was het Nasjonaldagen, oftwel Constitutionday. De Noren vieren op deze dag dat ze onafhankelijk zijn geworden en iedereen kleed zich in nationale klederdracht: een prachtig gezicht! We hebben de Children's parade gekeken bij het paleis en hebben daarna wat door de stad gelopen. Een heel leuk gezicht, werkelijk iedereen zwaaide met een Noors vlaggetje. Helaas moest ik ook vandaag weer van iemand afscheid nemen, namelijk van mijn study-buddy Sky.
Donderdag ben ik samen met Pryscila uit Mexico voor de laatste keer naar BI gegaan en moest ik ook van haar helaas afscheid nemen.

Nadat ik vrijdag de hele dag ingepakt en opgeruimd heb kon zaterdag eindelijk onze reis naar Bergen en Stavanger beginnen. We zijn zaterdag 20 mei met de trein naar Myrdal gegaan, in Myrdal zijn we overgestapt op de Flambanen, volgens o.a. de Lonely Planet de mooiste treinreis ter wereld. Geloof me, hier is geen woord aan gelogen. Ik ben natuurlijk ook niet veel meer gewend dan Venlo-Tilburg, maar deze treinreis was echt prachtig, we reden door diepe dalen, langs prachtige watervallen en hebben zelfs nog wat sneeuw gezien. 's Avonds arriveerden we in onze Airbnb in Bergen. Zondag hebben we een fjordencruise van 3 uur gedaan. Hiervan heb ik écht genoten, de kou volden we al bijna niet meer: de zon scheen, de lucht was blauw en het water was super helder: we kregen zelfs een beker water zó uit de waterval.
Maandag zijn we met de kabelbaan naar de top van één van de 7 bergen rond Bergen gegaan. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Daarna zijn we met een mooie omweg naar beneden gehiked.

Dinsdag reisden we met de ferry naar Stavanger, waar Eva en Simone aansloten voor het hoogtepunt van onze reis: de hike naar Preikestolen. Woensdag stonden we vroeg op en namen we de bus naar de haven. Met een ferry en daarna nog een bus werden we naar het begin van de hike gebracht. De hike begon vrij stijl en dus heftig, en het beklimmen van de stenen daarna ging ook niet altijd soepel met korte benen, maar onderweg hebben we al kunnen genieten van prachtige uitzichten en na 2 uur hiken werden we beloond: we hadden het gehaald! We waren de hele tocht alweer bijna vergeten, het uitzicht was echt adembenemend, ongelofelijk. Na 1000 foto's en een lunch zijn we weer naar beneden gegaan. Donderdag hebben we lekker rustig aan door de stad gewandeld. Bergen was mooier, jeugdiger en groter, maar Stavanger vond ik schattiger. Aangezien Simone en ik één dagje eerder als de rest naar huis gingen was het donderdag middag tijd om afscheid te nemen van de groep. De Nederlandse meiden ga ik gelukkig nog zien in Nederland. Het afscheid van Maddy uit Texas vond ik echter héél erg jammer. We waren al vanaf het begin vriendinnen en hebben veel samen ondernomen. Maar goed, het was een prachtige reis en ik ben héél erg blij dat ik veel van zulke geweldige personen het mogen ontmoeten de afgelopen 5 maanden.

Vrijdag vertrok ik weer naar Nederland. Met een kapot koffer dat bij elkaar hing door tape was dit nog een hele onderneming, maar het is gelukt. Vrijdagavond om 21:00 werd ik op Schiphol opgewacht door Chris en konden we weer richting het mooie Baarlo waar ik werd opgewacht met een welkoms-ballon, Liefmans en saté: mijn exchange zit erop! Na bijna 1,5 jaar aftellen zijn deze 5 maanden zomaar ineens voorbij. Het is niet altijd even gemakkelijk geweest, maar ik heb wel écht genoten van mijn tijd in het buitenland. Oslo is een geweldige stad, Noorwegen een prachtig land. Ik heb super veel leuke mensen ontmoet en ook mezelf wat beter leren kennen. Het was een geweldig avontuur, maar het is ook weer goed om thuis te zijn.

Iedereen die me deze 5 maanden heeft gevolgd en al mijn verslagen heeft gelezen: dankjewel!