Verliefd op Oslo! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu Verliefd op Oslo! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu

Verliefd op Oslo!

Blijf op de hoogte en volg Robin

08 Januari 2017 | Noorwegen, Oslo

De eerste week in Oslo zit er bijna op en wauw, wát een stad. Binnen een paar minuten ben je van het levendige en gezellige centrum in de ongerepte natuur.

Na een goede nacht dinsdag zijn we de woensdag begonnen met wat praktische dingen, ik moest namelijk mijn studentenkaart van de BI hebben. Hiermee kreeg ik flinke korting op het OV; hebben dus! Daarna zijn we naar het Sognsvann gegaan, een meer niet ver bij mijn studentendorp (Sogn) vandaan. Het was prachtig! Het water was nu bevroren, er waren zelfs mensen aan het schaatsen, maar in de zomer schijnt hier veel gezwommen te worden. In de winter én de zomer is het een prachtige plek om te wandelen. Daarna vertrokken we met de metro naar het centrum, de zon ging al bijna onder (ja, dat is hier vroeg) en dat zorgde voor een prachtig uitzicht vanaf het Oslo Opera House. Aan het begin van de Karl Johans Gate, de hoofdstraat, had je een mooi overzicht over de gezellig drukke straat met aan het einde het Slottet, het Koninklijk Paleis. Vanuit het paleis had je dan weer een geweldig uitzicht over de verlichte stad en huizen in de berg.

Donderdag zijn we verder gegaan met het trainen van onze kuiten. We zijn de berg opgegaan naar de Holmenkollen Skiarena. Wát een uitzicht en wat een prachtige omgeving. Foto's zeggen meer dan duizend woorden, dus kijk zelf maar. Voor de zonsondergang zijn we wederom naar de opera gegaan. Die zonsondergang daar gaat nóóit vervelen, dat weet ik zeker. Via de haven zijn we langs het fjord gelopen (zó mooi!) en hebben daar een restaurant uitgezocht waar we (alvast) Chris' verjaardag en ons jubileum konden vieren, hoera! <3

Vrijdag hebben we met de ferry een tocht door het fjord gemaakt en zijn we uitgestapt op een paar eilandjes. Door het slechte weer, het was namelijk erg mistig, was het uitgestorven maar wel lekker rustig. Door de mist hadden we helaas niet zo'n mooi zicht als gehoopt. Deze tocht ga ik dit halfjaar dus zeker nog eens maken. Desalniettemin konden we wel de potentie zien, het Oslo fjord en de eilanden zijn prachtig! Omdat we de fjorden-tocht eerder afbraken hadden we nog tijd om naar het Akershus, het fort, te gaan. Ook hier had je een geweldig uitzicht over de stad. 's Avonds was het tijd voor het eerste feestje: Welcome (back) to Oslo!. In de studentenpub in het studentendorp. Rond 8 uur gingen we indrinken met een paar Nederlandse meiden en een Duitse (én Chris :-) ) toen we wilde vragen wat een specifiek biertje kostte werden we herinnerd aan één van de dingen die we wel gelezen hadden maar dieeeep weggestopt: doordeweeks mag je na 20:00 geen alcohol meer kopen in Noorwegen, in de weekenden zelfs niet meer na 18:00 uur. Gelukkig hadden Chris en ik nog 3 biertjes liggen... het indrinken was dus niet zo'n succes. Het feestje zelf echter wel! Veel internationale studenten ontmoet uit Australië (zoals mijn huisgenootje), Amerika, Oekraïne en véél Duitsers en Nederlanders. En ook een meisje uit Maasbree, super toevallig! De prijzen voor het bier vielen hier dan weer héél erg mee: 4,80 voor een halve liter: NICE!

Zaterdag lekker uitgeslapen en daarna zijn we nar het Vigelandpark gegaan. Het levenswerk van meneer Vigeland: een park vol met beelden. Om onze cultureel verantwoorde dag goed voort te zeggen zijn we daarna naar het schiereiland Bygdøy gegaan en hebben hier het Viking museum en het Holocaust museum bezocht. Daarna hebben we genoten van wederom een prachtige zonsondergang.

Vandaag kwamen we tot de pijnlijke ontdekking dat de lamp in mijn kamer kapot was. Daarna deden we een nóg pijnlijkere ontdekking toen bleek dat werkelijk álle winkels hier op zondag gesloten zijn. Romantisch de kaarsjes aan dan maar. Gelukkig is Chris er nog dus mijn handige harry kan morgen de lamp vervangen (: Vanmiddag hebben we een wandeling gemaakt langs de rivier Akerselva en zijn zo door wat leuke buurtjes gekomen en werden herinnerd aan nóg een pluspunt van Oslo: de foodhallen. Gisteren waren we al een leuke foodhal/markt tegengekomen en vandaag vonden we er weer een. Heel leuk om doorheen te wandelen en gezellig een hapje te eten. Vanavond aten we bijvoorbeeld sushi van de lopende band.

Sorry voor het lange verslag, gefeliciteerd als je het helemaal gelezen hebt! Morgen beginnen voor mij de colleges, 's avonds begint de introductie van de BI. Ik ben heel benieuwd!

Vi sees!

p.s Ja, het is hier koud, heel koud
p.s2 Wil je ALLE foto's zien (het waren er teveel voor in één verslag) kijk dan even bij OVERZICHT

• 08 Januari 2017 - 20:57

Riet:

Wederom een leuk verslag om te lezen Robin en zeker niet te lang! Succes met de colleges en de BI (al weet ik niet wat dat is).

• 08 Januari 2017 - 21:01

Robin Coenen:

Hoi Riet,

Gelukkig is het niet te lang :-)
    BI is de afkorting voor Norwegian Business School / Handelshøyskolen, de universiteit waaraan ik komend halfjaar ga studeren.

• 08 Januari 2017 - 21:01

Riet:

Mooie foto's ook en wat goed om te lezen dat je een plek hebt gevonden waar je 'n halve literse voor 4,80 kunt krijgen, zeer geruststellend. Wie is trouwens die Maasbrese studente?

• 08 Januari 2017 - 22:25

Jacqueline Houben:

Hoi Robin

Super mooie foto,s Robin en een mooi verslag
    Heel veel succes en een mooie tijd in Oslo geniet ervan
    Groetjes uit het spekgladde en koude -mistig Beringe

• 10 Januari 2017 - 20:40

Oma En Hellen:

Ha Robin,
    Oma en ikke (Hellen) hebben net even alles gelezen en alle foto's bekeken. Het is super daar zo te zien! We zijn jaloers. Oma wil je nog bedanken voor het leuke kaartje wat je met de post gestuurd hebt.
    Heel veel groetjes van Oma en Hellen

• 11 Januari 2017 - 10:22

Till Craenen:

Ha Robin.

Van horen zeggen en foto`s ja is dat het een super mooi land . Maar dat moet je met eigen ogen zien.
    Maar helaas daar rij je op een zondagmiddag niet zo maar even naar toe. Ha ha ha .Samen met Chris op ontdekkings tocht daar, is ook gezellig geweest natuurlijk. Chris nu weer bij zijn geliefde" knorren " in Baarlo, en jij daar in t koude Oslo. Krijgt Chris nu wel tijd om leuke brieven te schrijven naar jou.!!!!!!!!!!!
    Een Breets meisje bij jou in de buurt ook niet verkeerd. Maak er wat van daar in Oslo.

Veel liefs uit t druilerige Grashoek