Vooral pieken maar ook dalen in Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu Vooral pieken maar ook dalen in Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu

Vooral pieken maar ook dalen in Oslo

Blijf op de hoogte en volg Robin

15 Januari 2017 | Noorwegen, Oslo

Alweer de tweede week in Oslo, en wát een week!

Maandag begonnen mijn colleges aan de Norwegian Business School én de introductieweek begon. Super spannend natuurlijk. Mijn eerste college was Cross Cultural Management. Ik volg dit vak samen met een leuke interculturele groep, wat het vak natuurlijk extra interessant maakt! Na het college ben ik nog even met Chris de stad in om te gaan lunchen en te 'sjuume'. 'S avonds moest ik terug naar de universiteit voor de start van de introductieweek. We zijn wat gaan eten met een groepje Nederlanders en daarna hebben we de buddy-groep ontmoet. Aan de buddies zelf hebben we niet veel gehad omdat zij ons al snel verlieten (en zich de rest van de week ook niet meer hebben laten zien) maar in mijn buddy groepje zaten wel wat leuke mensen, het was dus een gezellige avond. Natuurlijk een paar drankjes gedaan, maar niet te veel, want dat is nogal een investering hier.

Dinsdag had ik een college Social Networks en Communities en dit was interessant en ook hier heb ik weer wat leuke mensen ontmoet. Verder was het vooral een moeilijke dag want Chris vertrok weer naar Nederland. De dag die je wist dat zou komen, zeg maar. We hadden een héérlijke week gehad en ik vond het ook heel fijn om alvast een beetje mijn weg hier te hebben gevonden sámen met hem, dat gaf me toch wat vertrouwen. De metro snapte ik bijvoorbeeld al en de universiteit, het centrum en het meer wist ik al te vinden. Desondanks was het afscheid héél moeilijk! Maar nu begon het avontuur natuurlijk pas echt. De vakantie was voorbij en nu moest ik het zelf gaan doen. Gelukkig ging ik 's avonds eten met Iris en daarna is een meisje uit Amerika nog komen 'chillen', de avond was uiteindelijk dus nog heel gezellig! Daarna in bed kreeg ik weer last van heimwee. Ik heb die avond nog met mama gebeld en vriendinnen geappt en toen ging het weer. Morgen weer een dag!

Woensdag was ik al vroeg wakker, ik had ook niet zo goed geslapen. Gelukkig was mijn Australische huisgenootje aan het ontbijten en kon ik bij haar aanschuiven, wat heel gezellig was! Het is heel grappig hoe zij hun exchange in Oslo zien als het ideale startpunt om heel Europa te verkennen. Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel logisch, omdat Australië groter is dan Europa. Hierna ben ik met Iris naar de universiteit gegaan. Het college Professional en Business Ethics was lang, maar ook interessant. Ik volg dit vak met dezelfde twee meisjes als Social Networks and Communities dus dat is fijn, ook met groepswerk etc. Een van de meisjes komt uit Frankrijk en de andere uit Mexico, het zijn twee hele leuke meiden dus ik heb vertrouwen in ons groepswerk. De intro van vanavond viel tegen, de Amazing Race stond op het programma maar die was helemaal niet zo amazing. Ons groepje is uit elkaar gevallen, mede doordat onze buddies er niet meer waren; niemand wist namelijk hoelaat we waar moesten verzamelen etc. Er zijn dus allemaal nieuwe groepjes gevormd. Mijn groepje was de spelletjes echter al snel zat (bij het spijkerpoepen zijn ze afgehaakt) en toen zijn we alvast naar de kroeg gegaan, wat opzich natuurlijk een prima idee is! Het was gezellig en heb weer wat leuke mensen ontmoet, maar iedereen was rond 8 of 9 uur wel moe en had honger (de intro begint altijd om 5 uur, vóór etenstijd). Dat moe zijn is wel begrijpelijk, want het kost energie om ergens te wennen waar werkelijk álles nieuw is.

Donderdag had ik pas om 14:00 college dus had ik 's morgens tijd om met een groep exchange studenten naar het Sognsvann te gaan. Het was heel gezellig en zó mooi! Het college Organizational Behavior and Management was wat minder interessant dan de andere colleges, en daardoor konden mijn gedachtes weer even afdwalen naar huis... toen ging het ook nog mis met de metro en toen kreeg ik het wel even lastig. Gelukkig is er Whatsapp en Skype en was ik hier uiteindelijk snel overheen (: 's Avonds zijn we naar de quiznight gegaan in Amatoren, de studentenpub in ons studentendorp, omdat we het de hele dag de berg naar onze flats op en af lopen wel een beetje zat waren en dat bleek een goede keus. De quiz was lastig, maar de perzik-cider smaakte weer goed en ook hier hebben we weer wat leuke mensen ontmoet.

Vrijdag had ik gelukkig heel goed geslapen. Ik had geen colleges maar moest wel naar de BI voor de intro. We hadden een korte les Noors die heel erg leuk was. De verschillende klanken zijn soms wel lastig. Maar ik kan nu mezelf in ieder geval voorstellen en zeggen dat ik van iemand hou. Handig natuurlijk. Het was Chris' verjaardag dus ik vond het wel raar om er niet bij te zijn, maar ook wij hadden wat leuks op het programma: Beat for Beat. Eenmaal in het café gearriveerd bleek het een totale ramp. Er waren te weinig mensen om het spel mee te spelen en dus is het afgelast. Met de mensen die er wel waren hebben we nog gezellig wat gedronken en zijn we daarna richting de stad gegaan voor een feest. Ook dit feest bleek niet 'je van het' te zijn, hier was namelijk ook bijna niemand, en dan 4,50 betalen voor het ophangen van de jas vonden we niet helemaal de moeite. Toen gingen we maar naar huis. De reis was uiteindelijk wel lachen, dat maakte de teleurstelling een beetje goed.

Zaterdag begon met een gratis ontbijt op de universiteit. En alles wat gratis is moet je van profiteren hier natuurlijk! Daarna zijn we met een groep (weer) naar het Sognsvann gegaan. Het was zelfs mooier dan donderdag! Het is nu natuurlijk weekend dus veel Noren waren erop uitgetrokken en vermaakten zich op en rondom het ijs. Ook wij zijn een stukje over het meer gelopen, en met de zon (ZON!) achter de bomen was dit prachtig. Daarna zijn we met de 'Dutchies' boodschappen gaan doen voor het Taste of The World diner van die avond. Iedereen moest een gerecht meenemen wat typisch was voor zijn/haar land. Wij kozen voor pannekoeken, en hebben genoten van o.a kartoffelsalat, de Canadese versie van kapsalon en Braziliaanse bonbons. Onze pannekoeken waren overigens op aan het einde van de avond. Na het diner wilden we nog niet naar huis dus zijn we naar een 'pre-party' gegaan in een ander studentenhuis. Hier heb ik Valhalla geproefd, de Noorse versie van Jägermeister, de Noren vinden het beter, ik vind het hetzelfde, maar dat zeg ik maar niet hardop.

Zondag stond in het teken van de bustour door Oslo. Toen ik thuis wegging er zelfs nog even aan gedacht om de zonnebril mee te nemen, zo hard scheen de zon! Van Oslo had ik natuurlijk al veel gezien samen met Chris, maar nu met de uitleg erbij was het toch weer heel anders en interessant. Oslo is zó mooi! Zeker met het weer van vandaag: heldere blauwe lucht en een zonnetje dat schijnt. Dan vergeet je heel even hoe koud het is haha. De Noren zijn overigens een beetje uit hun doen, er ligt nog geen sneeuw en dat komt praktisch nooit voor in januari.. Vanavond had ik éindelijk tijd om wat aan school te doen en even uitgebreid te skypen met thuis. Deze week is uiteindelijk dus heel snel voorbij gegaan en zeker van het weekend heb ik echt genoten. Die zonsondergang hier gaat nóóóóit vervelen, dat weet ik zeker.

Samenvattend: de week begon moeilijk maar eindigde heel fijn! Langzaamaan begin ik te wennen en me ook meer thuis te voelen. De eerste kaartjes uit Nederland zijn ook al binnen, bedankt daarvoor! Heeeel erg leuk!

Bedankt voor het lezen (:
Ha det bra!
Robin

  • 18 Januari 2017 - 10:38

    Till Craenen:

    Hallo Robin

    Wat fijn dat jullie een super week vakantie hebben gehad daar samen. Zeker veel aan gehad om samen de streek te verkennen.
    Een heel mooi verhaal weer wat je ons stuurt. En wat ik heel knap van je vindt is: hoe je over een dip heen stapt. Niet te lang blijven hangen daar in en verder gaan. Top.
    Nou zo te zien een leuke gezellige bubs daar.
    En wat weer een mooie foto reportage .
    En het eerste stukje behang is daar voor de kale muur op te vullen.

    Robin vele groetjes van ons en tot een volgende keer maar weer.!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 06 Dec. 2016
Verslag gelezen: 1180
Totaal aantal bezoekers 85827

Voorgaande reizen:

03 Januari 2017 - 09 Juni 2017

Exchange Oslo

Landen bezocht: