Multicultureel Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu Multicultureel Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu

Multicultureel Oslo

Blijf op de hoogte en volg Robin

23 Januari 2017 | Noorwegen, Oslo

Hei!
Alwéér een week voorbij in het mooie Oslo. Het was denk ik een redelijk 'normale' week met colleges, maar in het weekend en tussendoor natuurlijk ook genoeg leuke dingen ondernomen.

Maandag was het weer gewoon tijd voor college. We hadden gastcollege van een vrouw uit India die nu een hoge functie heeft bij een Noorse bank. Ze kwam vertellen over de verschillen tussen het Westerse en Indiaase bedrijfsleven, heel interessant. Het college dinsdag was iets minder interessant. 's avonds wel gezellig gegeten met ons Nederlandse Noorse eetclubje.

Woensdagmorgen stond er een exchange-fair op de planning. Vooral omdat alle vrijwilligers gratis lunch kregen (GRATIS!) maar natuurlijk óók omdat we zo studenten van de BI konden vertellen over onze ervaringen en natuurlijk over Tilburg University.

Donderdag ben ik met Madeline naar het verzetsmuseum bij het Akershus gegaan. We konden GRATIS naar binnen omdat een deel van het museum gesloten was door een verbouwing. Desondanks was het heel mooi, interessant en ook gezellig. 's Avonds hebben we met een hele groep Mexicaans gegeten en zijn daarna naar de pubquiz van Amatoren gegaan.

Vrijdag begon héééél stressvol, mijn laptop was namelijk kapot. Mijn laptop is, zeker hier, heel belangrijk: Skype, studie, foto's, alles met de laptop. Op de universiteit konden ze er niets mee en stuurden ze me door naar een winkel bij het stadion. De vrouw achter de balie vond me volgens mij heel zielig, want ze heeft mijn laptop gemaakt voor maar 50 kronen, bijna gratis dus. Ze zei dat het een weekendgift was. Nou mijn weekend begon dus heeeeeeeeeerlijk! 's Avonds zijn we naar een salsa-party gegaan. Het was een heel leuk feest, goede sfeer en ook echt een leuke dans. (Nee ik heb het niet écht geprobeerd, bier is 9 euro in deze club! Maar het gaat wel op mijn bucketlist)

Zaterdag gingen we met ESN op tour door de stad. Zóveel mensen hadden echter hetzelfde idee zodat we de tourguide niet meer konden horen. Na het Opera Huis zijn we dus maar zelf verdergegaan. We zijn naar de Woman's March gegaan in het centrum. Dit was een mars vóór vrouwen en min of meer tégen het gedachte goed van president Trump. In heel veel grote steden werd zo'n mars georganiseerd. Daarna zijn we naar de zonsondergang gaan kijken bij Akersbrygge. Het was wederom ZO mooi! Daarna kwam eigenlijk het hoogtepunt: eten bij café Amsterdam! Hier in Oslo verkopen ze geen satesaus, geen bitterballen, geen bamihapjes dus je kunt je voorstellen hoeveel zin we hierin hadden. En het was lekkerrrrrr. Zaterdag avond was een beetje moeilijk, het was namelijk raar om op een zaterdagavond optijd en alleen thuis te zijn, zeker omdat 'thuis' iedereen verschillende feestjes op de planning had, maar uiteindelijk was het ook wel lekker want eigenlijk was ik ook best wel moe. Daarnaast waren we al twee avonden "uit" geweest en uitgaan, of drank in het algemeen, is een flinke investering hier.

Zondag stond eigenlijk een hike op het programma, maar door het regenachtige en mistige weer hebben we besloten deze hike te verplaatsen naar volgend weekend. We besloten naar een markt te gaan in Gronerlokka, de voormalige arbeidersbuurt van Oslo. Inmiddels is het een levendige en gezellige buurt. De markt viel echter tegen, waarschijnlijk ook door het weer. Toen zijn we nog een beetje rond gaan wandelen bij de rivier en door de Vulkaan, een markthal. Uiteindelijk eindigden we bij een gezellig café voor een lekkere Franse Crêpe met Nutella. Zondagavond hebben we met een groep een kampvuur gemaakt op het eiland in het Sognsvann en daarboven brood, worstjes en marshmellows gebraden.

Al met al weer een drukke week, maar vooral heel leuk! Ik begin steeds meer te wennen en me ook steeds meer thuis te voelen. Dat komt natuurlijk ook door de leuke kaartjes die ook deze week weer zijn binnen gekomen, heel erg bedankt daarvoor (:

Vi sees,
Robin

• 23 Januari 2017 - 11:58

Mariet Coenen:

Ha meadje, je hebt er wederom een leuk verslag van gemaakt. en ook weer mooie foto`s erbij geplaatst. Ik ben heel benieuwd wat je kiest om ons te laten zien als we naar jou toekomen. Er is zoveel moois te zien daar. En ohjaaa....er is satesaus onderweg.
    Gelukkig is het goed gekomen met je laptop......top dat er ook vakmensen daar in Oslo zijn.
    Maak er weer wat moois van deze week!!..............groetjes van thuis!!(....oohjaa...sorry...maar wij hebben ook wel eens een feestje op de planning staan)

• 23 Januari 2017 - 13:30

Judith:

Ha Robin

Wat fijn om te lezen dat je je langzaamaan thuis begint te voelen. Wat ziet het land er mooi uit en wat word het een mooie ervaring. Je gaat het vast super doen daar.
    Veel plezier en succes!!

Gr x Judith

• 23 Januari 2017 - 21:43

Till Craenen:

Ha Robin

Het is leuk werk om het nieuws in Noorwegen te volgen via onze super verslaggeefster.
    Daar ben je een ster in. Als die laptop t voor gezien houdt, ja dan ben je helemaal lam geslagen.
    En zo maak je iedere week toch wel wat mee. En die hollandse snacks zijn oooo zo lekker weer als je die een aantal weken niet gehad hebt. Heb je ook al echt Noorse gerechten gegeten daar????
    Wat fijn dat je pap en mam die kant opkomen. Die kun je dan de mooiste plekjes laten zien.

Doeiiiiiiiii tot weer een volgende bericht uit Noorwegen

• 29 Januari 2017 - 21:47

Rob Wijnans:

Als je uitgaat in Noorwegen moet je een dikke portemonnee hebben want alcohol is duur dus als er iemand op bezoek komt mee laten brengen van het vliegveld of als ze met de auto komen meer in laten in pakken . Leer ook de taal want dan leer je ook de mensen kennen en wat ze eten en drinken .Ik kom in maart naar Noorwegen maar zit ongeveer 2 uur met de trein van jouw af ,in de plaats Kongsberg . ik weet niet of je me nog kent maar ik ben de vader van Kim .
    heb je vragen dan kun je mee mailen . Groetjes Rob