Bezoek! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu Bezoek! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu

Bezoek!

Blijf op de hoogte en volg Robin

12 Februari 2017 | Noorwegen, Oslo

Hallo allemaal, hier weer een update uit het koude Oslo: het lopen op de ijswegen valt nog niet altijd mee, maarrrr langzaamaan blijft het wel langer licht! De zon gaat nu rond 17:00/17:15 onder en daar is iedereen hier heel blij mee! Iedereen is sowieso blij dat de zon deze week weer volop is gaan schijnen, die hadden we hier namelijk even gemist. Verder heb ik natuurlijk ook nog van alles ondernomen en meegemaakt.

Op woensdag 1 februari kwam een pakketje uit Nederland aan! Pap en mam hadden een pakket met toiletspullen opgestuurd én natuurlijk de gemiste saté. Als klapper op de vuurpijl zat er ook nog een fles Kir in!
Op donderdagavond zijn we gaan schaatsen in het centrum met een grote groep exchange studenten. Het was heel gezellig en ook heel mooi doordat het begon te sneeuwen. Geloof het of niet: ik ben NIET gevallen!

Vrijdag 03-02 was het groot feest: Chris kwam op bezoek in Oslo! Vrijdagavond laat ben ik hem gaan halen op het vliegveld. Zaterdagochtend zijn we naar het Norks Folkenmuseet geweest, een open-lucht museum over de geschiedenis van Noorwegen. In het museum waren verschillende huizen en dorpen nagebouwd om te laten zien hoe mensen hier door de eeuwen heen geleefd hebben. Daarna zijn we naar de Magic Ice Bar geweest om 'even een drankje te doen'. We kregen een speciale poncho aan die ons warm moest houden voordat we naar binnen mochten. Het was een leuke ervaring om tussen de ijssculpturen uit een glas van ijs een drankje te doen, en zeker ook heel leuk!
Zondag 04-02 zijn we naar het Ekebergpark geweest, dat is een beeldenpark en wandelgebied in de bergen bij het fjord. Heel mooi, zeker in de sneeuw die maar blijft vallen. Op veel plekken waren 'view-points' waar je uitkeek over het fjord of over de stad. Helaas was het een beetje mistig, ik kom hier dus zeker weer eens terug in de lente. Er stonden wel wat aparte beelden in het park... Hierna was het alweer tijd om naar het station te gaan en afscheid te nemen, het weekend was echt véél te kort. Afscheid nemen viel me, natuurlijk, weer zwaar, maar ik kon gelukkig terugkijken op een heerlijk weekend en dat verlichte het wel een beetje.

Dinsdag 7 februari zijn we na het college naar een gratis lunch gegaan van SBIO. Geen idee wat de gelegenheid was, maar gratis is gratis dus hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. 's Avonds stond de filmavond van ESN Oslo op het programma. We hebben met een grote groep naar Finding Dory gekeken in een college-zaal van de Universiteit van Oslo.

Donderdag 9 februari zijn we met een paar meiden naar de National Gallery gegaan, die is namelijk gratis op donderdag. Hier hebben we het bekende schilderij van Munch, The Scream, gezien.

Vrijdag had ik geen college. Ik voelde me 's morgens niet zo goed en had slecht geslapen maar dat werd snel opgelost: we hebben allemaal een slee gekocht en zijn gaan sleeën! Hier in Oslo heb je een speciale slee-route. Deze begint bovenaan metrolijn 1 en gaat in een route van ongeveer een uur (we denken ongeveer 2 kilometer) weer naar beneden, van waar je de metro weer naar boven kunt nemen. Het was super, het ging zó hard, zo hard dat je af en toe de controle verloor met sneeuwhappen als gevolg, maar dit zorgde wel voor vele lachbuien. 's Avonds hebben we nog een drankje gedaan bij Amatoren. Hier was echter een hard-rock avond of iets dergelijks, de bands speelden zó hard waardoor we niet echt met elkaar konden praten.

Zaterdag zijn we naar het grootste meer van Oslo gegaan, het Maridalsvennet, dit is ook het beginpunt van de Akerselva. We zouden nog drie andere meiden hier treffen, maar dat liep een beetje mis door wat problemen met de bus. Desondanks was het er práchtig, zeker met het zonnetje dat af en toe door de wolken kwam. 's Avonds zijn we met een paar meiden naar 50 Shades Darker geweest. Toen we ons kaartje wilden laten scannen bij de bioscoop bleek echter dat we bij de verkeerde bioscoop waren. We hadden nog 5 minuten om bij de goede te komen en zijn dus snel naar de metro gerend. Toen we bij de 2e bioscoop ons kaartje lieten scannen vertelde de mevrouw ons dat we alwéér in de verkeerde bioscoop waren... Gelukkig is 3 keer scheepsrecht en vonden we de goede bioscoop toen de reclame bijna op z'n einde was: niks gemist dus. Voor degene die deze film ook willen zien: hij is beter/leuker dan het eerste deel! Na de film zijn we nog even wat gaan drinken in een pub en daarna zijn we naar de verjaardags-kitchen-party geweest van het nichtje van Iris. En om de dag af te sluiten gleed ik nog even uit op de trap en ging op m'n kont naar beneden. Zaterdag zijn ook Chris' ouders aangekomen in Oslo voor een korte vakantie. Met hen ben ik zondagmiddag gezellig gaan lunchen bij de Vulkaan en en gaan wandelen langs de Akerselva, wat heerlijk was in het zonnetje!

Terwijl ik zo dit verslag aan het typen was bedacht ik me wat ik weer veel gedaan, meegemaakt en gevoeld heb sinds het vorige verslag. Dat zal bij het volgende verslag niet anders zijn, want volgende week gaan we namelijk naar het noorden van Noorwegen, naar Tromso! We hopen het Noorderlicht hier te gaan zien, maar de weersvoorspellingen beloven nog niet veel goeds... Laten we hopen dat dat nog omslaat.

Er zijn trouwens ook weer een paar kaartjes aangekomen, super leuk, heel erg bedankt daarvoor!
Hade,
Robin

• 12 Februari 2017 - 19:08

Luc Coenen.:

Dow heufs dig in ellek geval neet te vervaele.
    Bun blie as weej iersdaags aug dao zien.

• 13 Februari 2017 - 10:24

Jacqueline Houben:

Ha Robin
    Leuk om alles te lezen.
    Nu maar hopen dat jullie het noorderlicht kunnen zien .
    Moet een bijzondere ervaring zijn.
    Geniet ervan
    Groetjes uit Beringe

• 16 Februari 2017 - 17:47

Fa:

Ha Robin.

Jij gaat echt niet naar huis over een paar maanden. Jij komt daar niet uitgekeken zoveel moois op natuur en musea gebied. Die rode volkwagen kever had Peter Craenen ook toen ik verkering met hem kreeg. Leuk om die weer terug te zien bij jou in de buurt. Ha ha ha. En die sneeuw brrrrrrrrrrrrrr moet er niet aan denken dat we dat hier nog zouden hebben. Hebben hier t zonnetje al een paar dagen gehad, gelijk de terrasjes weer bezet. Met kacheltje en lekkere plaid niks mis mee.
    Dat Noorderlicht zal zeker iets aparts zijn. Maar dat komt natuurlijk in t volgende verslag te staan.
    En het is zeker mooi die bezoekjes uit Holland. En vandaag over 2 weken hoog bezoek uit Baolder. Je pap staat al te trappelen om die kant uit te komen. Super leuk om naar uit te kijken natuurlijk.

Robin hoije en tot wir.

• 16 Februari 2017 - 17:49

Till Craenen:

Ging beetje fout. Met de naam.

• 16 Februari 2017 - 17:49

Till Craenen:

Ging beetje fout. Met de naam.