Easterbreak - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu Easterbreak - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Robin Coenen - WaarBenJij.nu

Easterbreak

Blijf op de hoogte en volg Robin

17 April 2017 | Noorwegen, Oslo

Hallo allemaal,

Ten eerste vrolijk Pasen! Het is een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, dus wees voorbereid... ik zal het zo kort mogelijk houden :-)

Op 4 april was het Free Cone Day, dat betekend dat je gratis ijsjes van Ben & Jerries kreeg. Zoals jullie wel zullen begrijpen hebben Pryscilla, Leatitia en ik hier natuurlijk dankbaar gebruik van gemaakt! Op 5 april konden we paas-eieren gaan zoeken bij Kringsja, een studentendorp in de buurt. Dit viel helaas een beetje tegen, blijkbaar kunnen volwassenen zich ook nog heel goed gedragen als kinderen en niet wachten met eieren zoeken tot 'het signaal' heeft geklonken. De prijs hebben we dus niet gewonnen, maar het was wel een 'interessante' ervaring.

Op 6 april ben ik eens in mijn eentje op pad gegaan. Voor mij was de paasvakantie al begonnen, maar dat gold niet voor iedereen. Ik ben naar de Botanische tuin gegaan in Grunerlokka, waar helaas nog niet zoveel in bloei stond als gehoopt. Desondanks een mooi park om eens doorheen te lopen. Daarna ben ik via de wijken Gronland en Toyen en via de Barcode teruggelopen naar het centraal station (oké, ik was verdwaald).

Vrijdag 7 april ben ik samen met het Duitse meisje Barbara op pad geweest. We hebben metro-lijn 3 gepakt omdat we nog nooit via deze metro gereisd hadden en we wel eens wilden weten waar die uitkwam. Het eindpunt bleek niet bijster interessant te zijn, we hebben hier een beetje rondgewandeld en zijn daarna teruggegaan naar het centrum en hebben langs het fjord gelopen en geluncht bij Aker Brygge: het leek wel zomer! Kun je het je voorstellen: in Oslo op 7 april MET ZONDER JAS in het zonnetje aan het water zitten. Het was een erg gezellige middag, en ook super leuk om te zien hoe het begin van de lente en paas-vakantie werkelijk álle Noren naar buiten drijft. 's Avonds hebben we met een paar meiden gekookt en een filmpje gekeken.

Zaterdag ben ik met Simone de stad in geweest en hebben we in de zon lekker een ijsje gegeten. Daarna zijn we met Daniëlle, Iris en Anne op zijn Noors gaan barbecueën bij Sognsvann: met worstjes en wraps.

Op zondag 9 april vertrok ik samen met Simone en Iris op mini-cruise naar Kopenhagen. We hebben meer tijd op de boot doorgebracht dan in Kopenhagen zelf, maar toch was het een erg leuke en gezellige reis en ook een comfortabele manier van reizen, want je kunt slapen, eten, drinken, kaarten, feesten, zwemmen én toch onderweg zijn naar je bestemming; een leuke ervaring. Kopenhagen is ook een erg leuke en redelijk knusse stad met een interessante geschiedenis! We zijn met een gids door de stad gelopen en hebben zo toch heel erg veel van de stad kunnen zien in die 6 uurtjes dat we in de stad waren. We hadden gehoopt dat we even 'goedkoop' op reis konden, want bestaat er een duurdere stad dan Oslo? Nou, het antwoord is JA: Kopenhagen. Gelukkig waren de cocktails op de boot redelijk te doen, ik denk ook dat deze ervoor gezorgd hebben dat we nog een beetje hebben kunnen slapen op de terugweg, want het was zoals ze zeggen een 'bumpy ride'.

Woensdagavond ben ik na een dagje studeren gezellig Mexicaans gaan eten met Maddy en Gaby. Daarna werd het toch nog bijna een héél duur avondje omdat ik bijna een boete kreeg in de tram, maar gelukkig helpt "ja maar ik kom uit Nederland en snap Noors niet' altijd. Ik had ook echt niks fout gedaan, blijkbaar kun je wel nieuw abonnement kopen, maar kun je dit niet activeren als je oude nog niet helemaal verlopen is, in mijn geval nog 8 minuten. En als het apparaat dit in het Noors zegt snap ik dit dus ook niet... Maar goed, het is dus goedgekomen, de controleur heeft zelfs mijn kaartje geactiveerd, 'voor deze ene keer'.

Donderdag ben ik met Simone naar het St. Hanshaugen park geweest. Hier moest je een mooi uitzicht hebben over de stad, wat ook waar was, maar de regen gooide wel een beetje roet in het eten zeg maar... Maar, zoals de Noren zeggen: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleren (en schoenen....)

Vrijdag 14 april ben ik met de Texaanse Maddy op pad geweest. We hadden wat musea op de planning staan maar waren éven vergeten dat Oslo rond Pasen (incl Witte Donderdag en Goede Vrijdag) een ghost-town is: de metro's rijden niet en vrijwel álle toeristische attracties zijn dicht. Toen hebben we gewoon rondgelopen en kwamen onderweg toch nog vanalles tegen. Zo zagen we bijvoorbeeld een huis waar tijdens de Tweede Wereldoorlog Joden hadden gewoond, voor dit huis hadden ze gouden plaatjes op de stoep geplaatst met daarop de namen van de bewoners, wanneer ze geboren, gedeporteerd en gestorven waren... Best indrukwekkend omdat de huizen nu vaak nu gewoon bewoond worden. Ook kwamen we langs een begraafplaats waar onder anderen Ibsen en Munch lagen, langs de plek van de aanslagen op 22 juli en de City Hall, die gelukkig wel open was. 'S avonds hebben Iris Simone en ik gezellig wat gedronken.

Zaterdag heeft Anne een heerlijk paasdiner voor ons gemaakt, 3 gangen, zo luxe heb ik niet meer gegeten sinds ik in Oslo ben :-) Zondag ochtend ben ik samen met Maddy meegelopen met een tour door de stad. We hebben niet veel nieuwe dingen gezien, maar wel meer en nieuwe informatie gekregen over de plekken die we al gezien hadden. 's Avonds hebben Iris Simone Arja en ik samen een pizza gemaakt. We wilden eigenlijk ook chocoladecake maken, maar blijkbaar hadden we alleen glazuur gekocht... die taal....


Inmiddels is het Paas-maandag en zit de vakantie er dus weer bijna op.. Deze week heb ik nog 2 presentaties en één afsluitend college en dan zitten mijn colleges hier in Oslo op BI erop... Donderdag heb ik zelfs het laatste college (als het goed is) van mijn bachelor. Leuk besefmomentje. Ook vier ik deze week mijn verjaardag voor mijn vrienden hier én vlieg ik naar Nederland om daar ook mijn verjaardag te vieren én weer even te genieten van alles en iedereen in Nederland, inclusief de Nederlandse prijzen, zin in!

Hade,
Robin

  • 17 April 2017 - 19:47

    Riet:

    Wat zalse blie zien desse ff nao NL kins.......his toch ech un rotlaeve dao hè.

  • 18 April 2017 - 05:19

    Luc Coenen:

    Klasse, toet vriedig!!!

  • 30 April 2017 - 14:16

    Till Craenen:

    Ha Robin,

    Heb je al gesproken in je eigen Nederland, waar je aan t genieten bent.
    Dus ik heb weinig te vertellen nu.
    Maar prachtig wat je in Oslo allemaal meemaakt. Dinsdag ga je terug om alles af te ronden daar.
    Nog heel veel plezier daar.


    Gr Till

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 06 Dec. 2016
Verslag gelezen: 699
Totaal aantal bezoekers 85817

Voorgaande reizen:

03 Januari 2017 - 09 Juni 2017

Exchange Oslo

Landen bezocht: